Virastojen ja laitosten villitys siirtyä 010- tai 020-palvelunumeroiden taakse on herättänyt ansaittua närkästystä. Käytäntö on sittemmin todettu jopa perustuslain vastaiseksi. Perustuslain, jonka mukaan valta Suomessa kuuluu kansalle jne. Nyt siis vain käyttämään sitä valtaa!

Riitta Järventie esittää loistavan ehdotuksen Aamulehden ylänurkassaan tänään: Koska hallintolain mukaan viranomaisten kanssa asiointi ja neuvontapalvelut kuuluvat perusoikeuksiimme - maksuttomina - ratkaisu on SOITTOPYYNTÖ!

Muutama poiminta hänen kirjoituksestaan:

Kannattaa lukea hyvin tarkkaan eduskunnan apulaisoikeusmiehen Petri Jääskeläisen antamat päätökset numero 382/2/2004 ja 1806/2/05, joissa hän puuttuu sekä verottajan että Ajoneuvohallintokeskuksen neuvonnan maksullisuuteen.

Mitä sanoo tähän hallintolaki? Sen mukaan asiointi viranomaisten kanssa ja neuvonnan saanti kuuluvat perustuslain tarkoittamiin perusoikeuksiin, ja niiden on oltava aina maksuttomia.

Miksi puhua omaan laskuun kiskurihintaisia puheluita, kun mikään ei estä jättämästä soittopyyntöä viranomaiselle tai keskuksenhoitajalle?

Muutama sata soittopyyntöä päivässä voi hyvinkin nopeasti kypsyttää virkavaltaa sen verran, että joku tolkku tulee puhelinasioinnin hintoihin.

Koko kirjoitus tässä. (Lue nopeasti, sillä linkit Aamulehteen ovat ainakin tähän asti olleet kovin lyhytikäisiä.)

Hyvä idea? Ei kun kapina pystyyn sitten vaan!