[Pikapäivitys su 5.3. klo 16.25]

Vai tuleeko se sittenkin? Lakonuhkaan on nimittäin jätetty sovintoesitys, tietää YLE. Linkki.

Klo 23.30

No ei tule. Ei saatu sopua tänään. HS kertoi ensimmäisenä tämän huonon uutisen. Linkki.

[Mahdolliset päivitykset jatkossa allaolevan tekstin loppuun]

-------

AKT:n lakko alkaa sunnuntaina klo 18, kertoo esim. Yle. Melko poikkeuksellista, ettei sovintoa yritetty hieroa loppuun saakka, vaan riita tuomittiin toivottomaksi jo useita vuorokausia aikaisemmin. Vitutusloki ei aio tällä kertaa ryhtyä tämän työkiistan kanssa samanlaiseen suunsoittoon kuin taannoista paperin työsulkua ja sen venymistä kommentoidessaan. Muutama sananen kuitenkin.

Tällä lakolla (lakolla se ainakin alkaa...) on jotain yhteistä mainittuun paperiselkkaukseen. Tälläkin kertaa kyse on nimittäin jostain aivan muusta kuin palkankorotuksista. Kannattaa käydä AKT:n sivuilla tutustumassa taustoihin.

Ja tulemme tälläkin kertaa, jo lähipäivinä, mutta varsinkin työriidan pitkittyessä ja mahdollisesti laajetessa, kokemaan melkoisen mediavyörytyksen työnantajapuolen äänitorvien ja tuohtuneiden yleisönosastokirjoittajien taholta. Tulemme jälleen näkemään ja kuulemaan toistuvasti vaatimuksia "avainalojen" lakko-oikeuden rajoittamisesta ja puheita "paikallisesta sopimisesta", ym. ylevää ja edistyksellistä.

Ihan oikeasti: kuka kuvittelee tosissaan, että työelämän nykytilanteessa, jota olen yrittänyt täällä moneen otteeseen kuvata ja varsinkin juuri nyt, kun suomalainen työntekijä tuntuu olevan todella laajan rintaman hyökkäyksen kohteena, työnantaja ja -tekijä olisivat paikallisesti nokikkain istuutuessaan jotenkin tasaveroisessa neuvotteluasemassa? Varsinkaan jossain autoalalla?

Tämä kirjoitus on vaatimaton vastineeni odotettavissa olevalle kollektiivisen loanheiton vyörylle. Laitan vielä tuohon lopuksi muutaman linkin, joissa on hyvin perusteltu, miksi meidän tulisi kiukuttelun sijaan antaa kaikki tukemme autoalan työntekijöille heidän työtaistelussaan - muuta laillista keinoa heillä ei ole. He ovat loppujen lopuksi meidän kaikken työntekijöiden asialla yrittäessään torjua mm. osa-aikatyön yleistymistä. Työntekijöistä ollaan tekemässä keikanheittäjiä, jotka päivystävät jatkuvasti puhelintaan, josko tänäänkin olisi muutamaksi tunniksi töitä. Että moneltakohan ja missä.

Tämä on jo monella alalla arkipäivää, mutta sellaiseen emme saisi alistua. Keikanpäivystäjä on myynyt itsensä; elämänsä ja ihmisarvonsa, jotta työnantaja saisi työn teetettyä täysin omilla ehdoillaan ja mahdollisimman halvalla. Emme kai halua tukea tällaista orjuuttamista? Tukekaamme siis kuljettajia heidän taistelussaan - se on meidänkin taistelumme.

 

LINKIT

Mistä lakossa on kysymys? (AKT:n tiedote heidän sivuillaan)

Autoalan neuvottelutilanteesta (Auto- ja kuljetusala -lehti 3/06)

"Vastakkainasettelu ei ole kadonnut" (Auto- ja kuljetusala -lehti 3/06, pääkirjoitus)

"Tupot toiveiden tynnyriin" (Valtuuston pj Esko Jokikokko, kolumni samassa lehdessä)

 

Päivitys 9.3.06

"Lakko päättyy", kertoo Yle. AKT:n tiedote täällä

Neuvottelijoille kiitos nopeasta sovusta. Alkuun näytti, että tässä on jälleen ainekset pitkään ja kivuliaaseen kahnaukseen, josta olisi ollut viikkojen päästä turha voittajaa etsiä. Hyvä näin.