AL:n mielipidesivulla tänään nimimerkki "Melkein ammattikuski" häätää rekkoja maanteiltämme otsikolla "Rekat ovat tosi ongelma". Pitkä kirjoitus näyttää tyylipuhtaalta ja oikeaoppiselta työkseen henkilöautolla, nopeasti paikasta toiseen kiirehtivän nopeasti ajatellulta, ilmeisesti vailla mitään asiantuntemusta jopa kuljettajia syyllistävältä vuodatukselta, joka sortuu lopulta samoihin epärealistisiin ehdotteluihin kuin kaikki muutkin vastaavat, yhä useammin nähtävät seperrykset. Nimimerkki kirjoittaa mm. näin: (boldaus minun)

"Viime vuosikymmenellä Suomen teollisuudessa ja kaupassa omaksuttiin hyvin innokkaasti ajatus omien varastojen minimoimisesta ja niiden siirtämisestä pyörille. Tämän ajattelun seurauksena rekka-autoliikenteen määrä maanteillämme on jo reippaasti ylittänyt siedettävät rajat. Rekkaliikenteestä on tullut todellinen ongelma muille tienkäyttäjille. Rekkojen ylisuuren määrän lisäksi niiden kuljettajien nopeasti lisääntynyt piittaamattomuus muista tienkäyttäjistä on saavuttanut sellaisen rajan, että koko ongelmalle on nopeasti tehtävä jotain."

"..... Väitänkin ihan vakavissani, että rekkaliikenne on kansantaloudelle kokonaisuudessaan raskaasti tappiollista. Siksi huomattavan suuri osa nykyisestä pitkän matkan rekkarahdista olisi ehdottomasti parasta siirtää kiskoille."

"..... Henkilöautoilla on jo kauan aikaa ollut voimassa alennetut talvinopeusrajoitukset, mutta rekat saavat ajaa (ja yleensä myös ajavat) laillistettua ylinopeutta myös talvella, olipa keli miten surkea tahansa. Itsekin nuoruudessani raskaita ajoneuvoja kuljettaneena en voi käsittää sitä logiikkaa, jolla tämä sallitaan. On itsestään selvää, että raskas auto, joka on kesäkelillä normaalisti hyvin hallittavissa 80 kilometrin nopeudessa, muuttuu talviliukkailla ja pimeän aikana tappavaksi pommiksi, jos nopeudesta ei tingitä. Luultavasti rekat olisivat pääsääntöisesti kuljettajansa täysin hallittavissa kesällä enintään 80 km/h ja talvella (lokakuusta huhtikuuhun) enintään 65 km/h nopeudessa, mikäli kuljettaja ei olisi yliväsynyt tai muuten sopimaton auton rattiin."

Hyvä "melkein ammattikuski". Kuljettajien syyllistäminen raskaan liikenteen sinänsä todellisista ongelmista on helvetin yksisilmäistä ja ajattelematonta. Kuljettaja on tuossa henkihieveriin itsensä ylikilpailleessa hullunmyllyssä vain pieni pelinappula - kustannuserä ja orja. Syyt ongelmiin ovat aivan muualla. Ja mitä tulee rekkojen nopeuden rajoittamiseen, olen kommentoinut asiaa jo useita kertoja, esim. tuolla. Voihan tosin olla, että moottoritekniikan kehityksen myötä tulevaisuuden raskas yhdistelmä on ketterämmin kiihdyteltävissä eikä ylämäkiä huomaakaan, mutta se kalusto jonka kyydissä olen itse ollut, tukkisi noilla opeilla maantiet välittömästi.

Olet ajanut "raskaita ajoneuvoja"? Tarkoittanet kuorma-autoa ilman perävaunua, vai mitä? Ehkä sinun kannattaisi lähteä joskus ihan oikean ammattikuskin matkaan hankkimaan hiukan lisää asiantuntemusta aiheesta, josta niin suurta huolta koet.

Entä sitten tuo kuljetusten siirtäminen rautateille. Mikäs siinä - rakennetaan vaan jokaisen vähänkin isomman firman pihaan oma pistoraide ja unohdetaan samalla pendolinot ja muukin henkilöliikenne tykkänään. Eiköhän kaikki rahti, joka on taloudellisesti järkevää kuljettaa rautateitse, kulje siellä jo. Siitä kyllä pitävät markkinatalouden ankarat lait huolen. Se kuskaa, joka halvimmalla kuskaa. Tai ainakin yrittää.

* * *

Toisaalla samassa lehdessä on STT:n uutinen (myös esim. Ylen sivulla ja molemmissa iltapäivälehdissä!) Kajaanissa tapahtuneesta yhdeksän auton kolarisumasta. Tapahtumakuvaus alkaa näin: (boldaus taas omani)

"Poliisin mukaan rajuun rytäkkään päättynyt tilanne sai alkunsa, kun kajaanin suunnasta tullut puutavara-yhdistelmä oli pysähtynyt ajokaistalle odottamaan vastaantulevia kääntyäkseen vasemmalle metsäautotielle."

Näin tämä aivopesu toimii. Miksei poliisi aloittanut kertomalla totuudenmukaisesti, että

liian suurella tilannenopeudella ajanut henkilöautoilija ei nähnyt pysähtynyttä isoa puutavara-yhdistelmää, joka täysin laillisesti odotti kääntyäkseen vasemmalle, vaan käänsi peräänajon välttääkseen oma-aloitteisesti vastaantulevien kaistalle törmäten vastaantulleeseen autoon ja aiheutti katastrofin, jossa yhdeksän ihmistä loukkaantui, yksi vakavasti.

Miksi aina aloitetaan, että Iso Paha Rekka taas sitä ja tätä, vaikka syyllinen olisi selkeästi joku muu? Jos umpisokea henkilöautoilija ajaa stop-merkin takaa valtatielle suoraan rekan alle, mitä sanoo uutisotsikko?

Rekka liiskasi henkilöauton - kuljettaja kuoli.